470 лева минимална заплата за продавачка

02.11.2015, 08:17 | Бизнес

СПОДЕЛИ:

Минималната заплата в търговията на едро и дребно догодина ще бъде 470 лв. - с 50 лв. повече от най-ниското месечно възнаграждение за страната - 420 лв. Това се договориха синдикати и работодатели в сектора, съобщава "Стандарт".

Търговията на едро и дребно са двете икономически дейности с най-голям принос за високия среден ръст на минималните осигурителни доходи от 7,5% за 48 от икономическите сектори, за които синдикати и работодатели се договориха.

За работещите в сферата на търговията догодина осигурителните прагове за различните категории персонал скачат с 8,3%. Увеличението не е най-високото договорено при тазгодишните преговори, но в сектора заетите са най-много - 332 174 души. За квалифицираните работници в търговията прагът се вдига от 550 на 600 лв., а за специалистите на 1030 лв. при сегашни 950 лв.

"Радвам се, че успяхме да постигнем договореност за тези увеличения със Съюза на търговците в България", заяви Наташа Михова, председател на Синдикалната федерация на услугите към КНСБ. Отчетени са както по-високите нива на заплащане на персонала в търговските вериги, така и възможностите на малките магазини в страната.

"Производство на месо и месни продукти" обаче е рекордьорът сред икономическите дейности по ръст на осигурителните вноски догодина. Скокът там е с цели 24,5% за отделните категории работници. Новите нива за тях бяха едни от първите договорени между синдикати и работодатели. "Увеличението е голямо, защото през последните три години изобщо не бяхме сядали да преговаряме и осигурителните прагове бяха замразени", коментира Славчо Петров, шеф на Федерацията на независимите синдикати в хранителната промишленост към КНСБ. В същото време за първите пет месеца на тази година данните на НОИ за реалните доходи, върху които се превеждат осигуровките в сектора, показват че има възможност и за по-сериозен ръст на минималните нива.

Голямото увеличение при месарите обаче се дължи най-вече на по-чувствителното вдигане на осигурителните прагове за квалифицираните работници и служители и ръководните кадри. Така например с над 440 лв. скача прагът за ръководители на предприятия от месната индустрия за догодина и той вече ще е 1430 лв. Между 180 и 230 лв. пък е увеличението за специалистите, които вече ще се осигуряват минимум на 945 лв., а за квалифицираните работници ръстът е със 165 лв. до осигурителен праг от 612 лв. За първи път от много години са договорени по-високи нива в консервната промишленост, където средното увеличение на минималните заплати по категории персонал е 9,6%, както и за млекопреработвателната индустрия, където е договорен среден ръст от 5,4%.

Втори по ръст са осигурителните прагове на заетите в мелничарската индустрия - с 18%. И тук данните на НОИ показвали, че реално осигуровките се плащат върху доста по-високи заплати от праговете. "Увеличението на праговете в тази икономическа дейност е мярка срещу сивия сектор, срещу работодателите, които нелоялно конкурират останалите фирми в бизнеса, като плащат на ръка, а осигуряват работниците си на минимума", обясниха от КНСБ.

Тук осигурителният праг за квалифицирани работници става 650 лв. от 535 лв., а за оператори на машини и съоръжения - 800 лв. от 655 лв. Двуцифрен растеж има и в мебелната и дървопреработващата промишленост - с 13,3% и 13,1%. В двете икономически дейности обаче нивата на заплащане като цяло са ниски, а осигурителните прагове за повечето категории персонал граничат до минималната работна заплата за страната.

"Тъй като тя се увеличава с 13% от 1 януари 2016 г. в сравнение с 1 януари 2015 г., бе резонно и минималните осигурителни доходи да се вдигнат с този процент", обясни Елица Ненчева, изпълнителен директор на Браншовата камара на дървообработващата и мебелната промишленост. Така от догодина с 20 лв. се увеличават минималните месечни суми, върху които се начисляват осигуровките за квалифицираните работници и машинните оператори и те стават 440 лв. С 20 лв. ще нараснат и праговете за техниците и приложните специалисти до 460 лв.

Поне 580 лева за майстор строител Увеличението на осигурителните прагове в строителството от 2016 г. е с 9,6%, като в бранша са заети 120 000 души. Минимумът върху който ще се осигуряват квалифицираните строителни работници и машинни оператори догодина ще бъде 580 лв., което е с 40 лв. повече от тази година. За техниците и приложните специалисти - прагът става 600 лв. при 560 лв. в момента.

"Когато двете страни - работодатели и синдикати, подходят отговорно и отчитат реалностите в конкретния бранш, няма проблем да се стигне до договореност", каза Иоанис Партениотис, шеф на строителния синдикат към КТ Подкрепа и вицепрезидент на конфедерацията.

В годините на най-тежката криза - 2009, 2010 и 2011 г., осигурителните прагове в строителството бяха почти замръзнали, припомня той. Сега когато строителният бранш се развива добре благодарение на усвояването на евросредства по различни оперативни програми в изграждането на инфраструктурни обекти, имаме основание да погледнем по оптимистично с Камарата на строителите в България, допълва той.

Още повече, че има раздвижване и на имотния пазар заради намалените лихви по кредитите. За длъжностите не изискващи квалификация в бранша, ще може да се дава и минималната работна заплата, която догодина става 420 лв. В производството на облекло минималните доходи за осигуряване догодина нарастват със 7%.

Ръстът е основно продиктуван от следването на по-високата минимална работна заплата - квалифицираните шивачки ще се осигуряват минимум на 440 лв. при сегашни 413 лв. Специалистите в индустрията пък ще плащат осигуровки върху поне 600 лв. доход при сегашни 598 лв. В 37 бранша налагат повишение със 7,5% В 37 икономически дейности не бяха проведени преговори между синдикати и работодатели. За тях вицепремиерът и социален министър Ивайло Калфин административно налага средния постигнат ръст на договаряне - 7,5%.

Срещу това решение се обявиха всички работодателски организации и поискаха замразяване на нивата в тези икономически дейности. За 2016 г. дори някои от работодателските организации категорично се обявиха против отмяната на тези преговори. Налагането на високи осигурителни прагове от държавата е вмешателство на пазара на труда, което ще доведе до 

съкращения на персонал и увеличаване на сивия сектор, смятат работодателите.

Очаква се през 2016 г. държавата, синдикатите и работодателите да изработят нов механизъм с обективни критерии за определяне на минимални работни заплати в браншовете, където няма сключване на колективни трудови договори.

КОМЕНТАРИ 0

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

Два месеца преди Коледа, започна поставянето на украсата в центъра на Перник

09.11.2026, 15:01


Деца от ДГ „Миньорче“ гостуваха на пернишката полиция

09.11.2026, 14:38


Жена пострада тежко след удар от кола на пешеходна пътека

09.11.2026, 11:34


Откриха незаконно оръжие в дома на 62-годишен перничанин

09.11.2026, 11:30


Тонове дрехи изхвърлиха в пернишки квартал

09.11.2026, 08:04


Преминаването през с. Владая е опасно!

09.11.2026, 07:55


Огромна клада посред нощ изправи жителите на пернишки квартал на нокти

08.11.2026, 12:13


Случаите в Свищов, Перник и София отново поставиха въпроса - Тежки и справедливи ли са присъдите за насилие над животни у нас?

08.11.2026, 11:52


Перник сред градовете с най-колоритни имена на хора

08.11.2026, 11:31


Скрита авария остави 3 месеца без вода имот в Перник

08.11.2026, 08:31


Миньор удари и ЦСКА III

08.11.2026, 08:11


РЗИ - Перник с препоръки за предпазване в сезона на ввирусите и грипа

08.11.2026, 00:33


13-годишен подал сигнала за пожара в Дома на металурга в Перник

07.11.2026, 09:49


Един липсващ в Миньор преди срещата с ЦСКА III

07.11.2026, 00:47


„Пиринска магия в Драгичево“: Ива Давидова, самодейци, свински гозби и занаяти

07.11.2026, 00:21


Бившият дом на металурга в Перник пламна за трети път

06.11.2026, 19:39


Стана ясно кой е виновникът за неприятната миризма в Перник

06.11.2026, 13:24


Без шум и без очакване: Мъж направи нещо, което разтопи сърцето на дама в Перник

06.11.2026, 13:14


Чистят пътя към гробищния парк в Перник, пускат безплатен транспорт за задушница

06.11.2026, 12:25


Отиде си дългогодишен директор на VI СУ „Св. Св. Кирил и Методий“ в Перник

06.11.2026, 10:14


Става напечено: САЩ се стягат за 3-месечна война

09.11.2026, 17:06


Преброиха милионерите у нас - 906

09.11.2026, 17:04


Френски корабен гигант въвежда такса за военен риск в Черно море, която засяга Варна и Бургас

09.11.2026, 15:34


Доцова след разпита за Колтуклиева: Моята оставка?! Не е на дневен ред

09.11.2026, 15:28


Два месеца преди Коледа, започна поставянето на украсата в центъра на Перник

09.11.2026, 15:01


„Кауфланд“ намекна, че може да напусне България след рекордна глоба от 75,6 млн. евро

09.11.2026, 14:53


13-годишен е най-малкият участник в опасната обиколка с мотопеди и тротинетки в София

09.11.2026, 14:45


Деца от ДГ „Миньорче“ гостуваха на пернишката полиция

09.11.2026, 14:38


Разпитват Михаела Доцова във Военна прокуратура заради Соня Колтуклиева

09.11.2026, 13:12


Скандал разтресе Унгария: Задържаха брата на Орбан

09.11.2026, 13:09


Шпионски секс скандал разтресе най-скъпата компания в света, намесена е красива китайка

09.11.2026, 12:49


18-г. момче се самоуби в София след инструкции от AI

09.11.2026, 12:44


На 34 г. почина млад български актьор

09.11.2026, 12:29


КЗК глоби „Кауфланд България“ с близо 76 млн. евро за нелоялни практики

09.11.2026, 12:20


Индикативен график за прием на проектни предложения по Стратегията за ВОМР на МИГ-Радомир-Земен за 2026 г.

09.11.2026, 11:41


Младеж с луксация на рамо, след като 21-годишен катастрофира край Прибой

09.11.2026, 11:37


Жена пострада тежко след удар от кола на пешеходна пътека

09.11.2026, 11:34


Откриха незаконно оръжие в дома на 62-годишен перничанин

09.11.2026, 11:30


Купувате винетка онлайн? Може да платите с една трета повече без да разберете

09.11.2026, 09:49


Обрат по делото срещу Ива Михайлова в Кочани

09.11.2026, 09:40


АНКЕТА